torsdag 31 juli 2008

Trampade PC Jersild i klaveret?


Satt och kikade lite på aftonblaskan och fick se en rolig rubrik myntad av författaren PC Jersild: Skånska på tv borde dubbas!

Alltså jag måste ju säga att jag inte är nån bokfantast då jag har en handfull böcker lästa i mina dagar men nu tror jag minsann att jag ska läsa alla PC's böcker.
Jag är inte rasist på något vis utan gillar alla människor oavsett hudfärg eller ursprung men just dialekten skånska har jag väldigt svårt för. Fråga mig inte varför för det kan inte ens jag svaret på men jag verkligen ogillar skånskan. Känner inte så många skåningar men dom jag stött på i mitt liv har vart sköna roliga typer. Jag gillar tex. Henke Larsson som fotbollsspelare och det finns en hop av skåningar som är roliga som tex. Hipp Hipp-gänget, men som dialekt är den inte tilltalande alls.
En som lyckats bra med att träna bort sin dialekt är ju tv-kocken Pelle Johansson. Han är en gammal favorit bland tv-kockarna.. nästan idol faktiskt, men jag hade inte en aning om att han var skåning förrens han sa det i ett av hans matprogram på TV4. PC's teori om att det går att träna bort dialekten är alltså sann. Kanske borde fler testa? Det bestämmer inte jag och jag tror tex. att det skulle bli väldans svårt att få Zlatan att prata "rikssvenska" men det vore ju onekligen kul.

Nu kan man väl säga att det var ju en del skåningar som inte alls gillade detta uttalande av PC Jersild. Måste ju säga att jag även förstår dem och att dom vill ha kvar sin kära dialekt men det är ju bara för att dom flesta skåningar förstår skånska. Leif Silbersky är dock inte en av dom utan han säger såhär:

– Jag håller med PC Jersild. Jag har ibland också svårt att förstå folk från vissa delar av östra Skåne. Det är också smickrande att han verkar uppskatta min dialekt.

Författaren Björn Ranelid vart däremot mindre glad och kommenterade hela uttalandet såhär:

– Jag kommer aldrig mer att läsa PC Jersild efter det här uttalandet.


Björns lilla hämnd tyckte jag om... lite lagom larvig sådär.
Hur som helst så borde jag läsa lite mer PC Jersild.. verkar vara en hyvens kille det

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det framstår som helt klart att PC trampade i klaveret. Det märkliga är att han ställer inte upp några textnings- eller dubbningskrav för invandrare med dålig svenska. Det vore att slå mot det allra svenskaste vi har; nämligen politisk korrekthet.

Därtill skulle jag vilja kommentera ditt angrepp på skånskan. Man bör nog hålla sig borta från kommentarer av liknade slag som du fäller i din blogg när man inte själv har korrekt svenska. Det heter inte "dom" utan "dem" eller "de" beroende på vem som åsyftas. Likväl använder vi inte apostrof för att beteckna genitiv i svenskan, således bör inte "JC" skrivar med "´s" utan ":s".

alebark sa...

Haha mitt angrepp? Skoj ordval.. snart blir det väl tumult här!?

Nu har ju inte jag påstått att jag pratar rikssvenska eller är nån stavningsguru.. jag skriver som det kommer bara men ogillar fortfarande skånska. Om jag skriver på ett sätt som du inte gillar så är det inget jag kan rå för.. jag skriver tex. gör't och ha't istället för gör det eller ha det. Mest för att det låter roligt i talform. Om det sen är rätt eller fel struntar jag i fullständigt, men ogillar skånska gör jag i vilket fall och det har jag väl rätt till? Nu tycker jag nästan att du var lite kinkig.. men det är ju jag det! Tack för inlägget dock! Alltid kul att läsa.

Vad han tycker om textning för invandrare med dålig svenska har jag inte en aning om och bryr mig egentligen inte heller. Ska du angripa nån så är det väl skåningen Leif S. som tycker precis som PC fast han själv är född där? Jag är ju endast en enkel speleman.

Testa att använda namn istället för "anonym" med så känns det seriösare.

Anonym sa...

Skånska är sexigt!

maggan sa...

Skånska eller Danska är nästan samma språk för mig,lika svåra att förstå så varför inte dubba el texta i tv så man vet vad det handlar om det dom säger,man textar ju danskan,hur svårt kan de va?Dom eller de när man skriver är väl skitsamma i en blogg tycker jag,låter jobbigare när dom flesta yngre ska säga egentligen,det låter som ejengklien å vilket språk kan de va?
maggan.

alebark sa...

Namn skall ha versal som begynnelsebokstav men det skiter jag i för jag ogillar stora A!