lördag 14 juni 2008

Sverige vs. Spanien


Nu är det dags minsann.. Sverige ska ta sig an Spaniens namnkunniga landslag. Vi möter ett gäng som har en världsstjärna på varje plats ändå så tror jag på en skräll. Som spanjorerna har startat turneringen så ska vi vara rädda, mycket rädda men just denna dag tror jag inte Spanien är så kaxiga. Att Henke och Zlatan har stor respekt med sig vet vi men nu när Elmander får hoppa in på högerkanten från start så vill nog inte Aragonés chansa för mycket framåt utan tyglar nog sin offensiv lite. Spanjorerna vet vad Henke går för efter sin tid i Barcelona-tröjan och de vet oxå att Zlatan just nu är en av världens hetaste anfallare så där försvann nog ett gäng rusher från spanjorernas kanter. Efter mötet i kvalet hemma i Sverige så vet tjurfäktarna även vem Elmander är. Han fullständigt tjurrusade sönder Spaniens försvar så nog kommer det finnas en hel del respekt även för honom.

Finns en del som tycker att laguttagningen är fel men vet inte om jag kan hålla med. Hade givetvis sett Sebastian Larsson på högerkanten som vet även hur man försvarar vilket kanske inte är Elmanders starka sida men att starta med Johan E gör nog att spanjorerna inte satsar tokoffensivt vilket i sin tur leder till lycka för oss. Som vi vet så var spanjorerna ett X2000 i kvalet nere i sin gryta. Det vill vi som svenska fans inte vara med om igen därför tycker jag Elmander ska spela från start. Sebastian kan komma in senare i matchen och servera lite inlägg och dundra på ett gäng frisparkar. Nåt som jag däremot saknar är Kongo-Kim! Kim Källström har en bra offensiv och även en hyffsad defensiv men framförallt en vana att spela mot världsspelare varje vecka. Anders Svensson har gjort ett bra jobb och Daniel Andersson likaså men nu måste Kim in snart. Det är inte samma sak att möta Magnus Kihlberg (Örebro SK) som att möta Vladimir Smicer (Bordeaux) tex. Lyon är ett av topplagen i Europa och spelar i de olika stora cuperna år efter år och möter stora spelare lika ofta som Anders och Daniel byter kallingar. Kim e lika hård som Daniel och är lika passningssäker som Anders så varför får karln inte spela? Passar inte in i Lagerbäcks lagom-är-bäst-startelva kanske? Svaret verkar vi aldrig få reda på men Kongo-kims tid kommer inom kort hoppas jag på. I VM-kvalet kanske?

En analys jag gillade var Jens Fjellströms. Han sa att Sveriges backlinje alltid spelar likadant oavsett om vi möter 1, 2 eller 3 anfallare och tyckte därför det vore bättre om både Torres och Villa spelar för då är det en man mindre på mittfältet att ta hand om. Håller med Jens fullständigt då Spanien har ett tyngre mittfält vilket minskar i tyngd om de spelar med 2 forwards.

Tro nu inte att jag säger att Sverige vinner denna match för det är nog att ta i men vi har en chans att skrälla, ta en pinne i allafall. Aragonés säger att Spanien behöver 3 poäng inte 1 så vi får väl se hur de formerar sig. Lyckas vi få med oss en pinne här så ser det ju helt klart ljust ut för en fortsättning i turneringen vilket innebär en kvarstfinal mot Italien, Frankrike eller Rumänien. Huvva det låter inte lätt det heller men fan så kul.

Låt nu Henke Larsson göra mål han med.


Heja Sverige!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tja Jimpan!
Intressant läsning:) Va så mycket om EM så ett tag trodde jag att jag läste ur aftonbladet men kom på att dom journalisterna inte brukar så skriva så där bra. Går inte bra för mig i drömelvan, suck, min inställning att välja snygga spelare funkar inte alltid;) nej Senna är inge snygg hihi.Men besviken på Italien(ja för dom är alltid snyggast)mest på Luca Toni..
Ja nu får vi hoppas på att det går vägen på onsdag.
Jag tror på Holland-guld jag..
Hörs.. Tonan

maggan sa...

Tråkigt att Sverige förlorade idag :( Men iallafall så vill jag passa på att säga GRATTIS på 33-årsdagen i morron min kära :)Ha en kanon bra dag.Mam