söndag 20 april 2008

Årets platta - Head off



The Hellacopters - Head off
* * * * *

Så var 2008 års bästa skiva släppt då! Vi har bara hunnit till april och bästa skivan för året är redan utsedd.. av mig alltså! Detta alster har allt tycker och den svänger rejält. Trots att det är en hel coverskiva så tycker jag den är grym, och ska ärligt säga att jag inte lyssnat på originalgrypperna så värst mycket. Har lyssnat på "Head off" nästan konstant nu i en veckas tid och det finns så många favoritlåtar att jag knappt kan välja ut topp 5. På deras myspace-sida kan du lyssna på hela skivan innan du självklart måste inhandla den.

Topp 5
* Electrocute
* Watching you
* Darling darling
* The same lame story
* Rescue

Har lyssnat på Hellacopters sedan de släppte första skivan "Supershitty to the max" som kom -96. På den tiden var det skitig garagerock som pumpades ut och det var bra, mycket bra. När deras andra skiva "Payin´ the dues" släpptes så stod det klart för mig att det var Sveriges bästa band och sedan har det bara gått uppför. Visst har dom lämnat den skitiga garagerocken som det var sånt ös i men tycker att deras stil numer passar som handen i handsken. Är ju uppväxt med KISS och steget mellan Hellacopters och KISS har aldrig varit speciellt långt. Skivorna "High visibility" & "By the grace of god" kommer nog alltid att vara en sorts favoritskivor som jag alltid kommer kunna ta fram och lyssna på. Vid 90 års ålder när man sitter på hem kommer dom funka lika bra som dom gör för mig nu. Head off har potential att vara just en sån skiva som de två nyss nämnda plattorna. Skitig garagerock i all ära men nu är det mer 60-70talsrock med sköna orgelslingor m.m och är grymt sammansatt, jag verkligen älskar det. Enligt mig så lämnar nu Sveriges bästa band scenen. Det grymt trist och hoppas verkligen jag får se dom live en sista gång nu i sommar.

R.I.P The Hellacopters! Hoppas ni återuppstår inom kort som den där snubben som troligen levde för 2000 år sen gjorde.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag ska genast inhandla denna skiva..:) och hemligheten...nope det har inget med nya inspelningen att göra..men i veckan/helgen ska jag lägga sång iallafall:)
/Bright